Orientasi kewirausahaan sebagai upaya meningkatkan kinerja pemasaran khususnya UMKM

Evi Permatasari

Abstract


There are important things that can increase the productivity of MSMEs, one of which is entrepreneurial orientation. MSMEs in Indonesia which have an entrepreneurial orientation are still low compared to other countries. Characteristics are determined by several factors inherent in the business owner or can be determined by limitations or sizes inherent in the stage of business development. The shortcomings of MSME actors in Indonesia can be caused by a lack of resources such as money, time, knowledge, and expertise. entrepreneurial orientation is very supportive of the performances of business people or MSMEs. The purpose of this study is to find out how entrepreneurial orientation can be an effort to improve marketing performance, especially for MSMEs. This study uses a descriptive narrative method where the main explanation focuses on the results of the analysis and discussion of theories that are in accordance with the research problem. Entrepreneurial orientation has significant and insignificant implications for the marketing performance of SMEs. Based on the results of the research, entrepreneurial orientation has positive implications for marketing performance. Almost all previous studies say that entrepreneurial orientation has a significant effect on marketing performance. However, if you look deeper, some studies still suggest that entrepreneurial orientation does not have positive implications for marketing performance.

Keywords


Entrepreneurial Orientation, Marketing Performance, MSMEs, Entrepreneurship, Performance

Full Text:

PDF

References


Amrulloh, F. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan, Dan Inovasi Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Kasus UMKM Kerajinan Logam Di Kabupaten Tegal).Diponegoro Journal Of Sosial and Political Science: 1–12.

Cahyani, A.A., Syahrir, M., & Amir, M. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Keunggulan Bersaing, Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning Di Kota Makassar.” PARADOKS : Jurnal Ilmu Ekonomi 4(1): 219–32.

Fatmawati, R. A. (2016). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Pemasaran Pada Warung Kucingan/Angkringan Di Kota Semarang.” Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis 5(3): 351–52.

Gradistya, G.O., & Naili, F. (2016). Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Sebagai Variabel Intervening ( Studi Pada UMKM Batik Di Jawa Tengah ) Email : Giskaova@Gmail.Com Pendahuluan Perubahan Yang Begitu Cepat Terjadi Baik Dalam Hal Teknologi , Kebutuhan Pelanggan , Dan.” Jurnal Administrasi Bisnis.

Hajar, S., & Sukaatmadja, I.P.G. (2016). Peran Keunggulan Bersaing Memediasi Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran.” E-Jurnal Manajemen Unud5(10):6580–6609. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Manajemen/article/view/23687/15756.

Manahera, M. M., Silcyljeova, M., & Hendra, N.T. (2018). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Inovasi Produk Dan Kinerja Pemasaran (Studi Kasus Umkm Nasi Kuning Di Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi 6(4): 3603–12.

Mujahidah, R. M., & Gunarso, W. (2021). Analisis Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis dan Akuntansi (JIMMBA) 3(5): 960–75. http://journal.stieputrabangsa.ac.id/index.php/jimmba/article/view/946.

Mustari., Arisah, N., Thaief, I., Fatmawati.,Hasan, M. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja UMKM Di Kota Makassar. Proceeding Teknologi Pendidikan Seminar Daring Nasional 2021: Digital Generation For Digital Nation 1(8): 165–77.

Nizam, M.F., Mufidah, e., & Fibriyani, V. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Inovasi Produk Dan Keunggulan Bersaing Terhadap Pemasaran Umkm. Jurnal EMA 5(2): 100–109.

Nursinggih, A.R., & Farida, N. (2019). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Produk (Studi Pada UMKM Rogo-Rege Kabupaten Semarang).” JIAB: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis 8(4): 1–12. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jiab/article/view/24788.

Priatin, Y., Djasuro, S., & Indra, S. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Dengan Inovasi Produk Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Kelompok Usaha Bersama (KUB) Gerabah Di Desa Bumi Jaya Kecamatan Ciruas Kabupaten Serang). JRBM Tirtayasa: : Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa, 1(1): 81–96. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JRBM/article/view/2609.

Sari, F.A.P.W., & Naili F. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Inovasi Produk Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada UMKM Kuningan Juwana Kabupaten Pati).” Jurnal Administrasi Bisnis 10(10): 345–52.

Sulaeman, M. (2018). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Orientasi Pasar, Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran (Studi Pada Industri Tahu Di Sentra Industri Tahu Kota Banjar). Jurnal Ilmiah Administrasi Bisnis dan Inovasi 2(1): 154–66.

Wirawan, Y. R. (2017). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran UMKM Batik Di Kabupaten Jombang. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya 5(1): 56.

Zuliasanti, K., Rusdarti, R., & Wijang, S. (2020). Pengaruh Orientasi Pasar, Orientasi Kewirausahaan Dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Ukm.” Business and Accounting Education Journal 1(1): 73–83.




DOI: https://doi.org/10.52364/synergy.v2i2.21

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.